I HUVUDET PÅ EN FRISKVÅRDSKONSULENT

Jennifer Wiktander kommer direkt från yogan och ser sådär oförskämt pigg ut, som hälsan själv. Jennifer är faktiskt nästan hälsan själv, i alla fall till yrket. Med drygt 20 års erfarenhet av olika former av träning och friskvård vet hon precis vad som krävs för att trivas, må bra och hålla sig form.

Nu är ju inte välmående något som helt spontant dyker upp av sig självt. Tvärtom, menar Jennifer. Det handlar om disciplin, planering och motivation. Om att prioritera och investera i sig själv - och inte minst om att hitta balansen i livet. Om att ha roligt och om att göra det enkelt för sig. En av Jennifers absoluta hälsofavoriter - en genialiskt förpackad proteinboost som verkligen gör det lätt att leva rätt - är ägg.

”Keep it simple”

Utöver uppdrag som hälsocoach, personlig tränare, yogalärare och föreläsare är Jennifer också en ofta anlitad kostrådgivare. Hon tänker protein till varje mål, äter själv 2-3 ägg per dag och rekommenderar sina klienter att inte trassla till det för sig.

  – Det finns de som tillbringar nästan lika mycket tid med att blanda proteindrinkar som att träna. Undvik artificiella produkter som dessutom innehåller sötningsmedel. Det funkar minst lika bra med att äta ägg, som innehåller en rad vitaminer, mineraler och alla essentiella aminosyror som kroppen behöver. Vårt proteinbehov kan faktiskt tillgodoses helt genom ägg, de är en komplett proteinkälla.

 Variation ger kondition

Jennifer förespråkar i övrigt inga specifika dieter. Att äta en väl sammansatt kost innehållande lite av varje och känna efter vad just du mår bra av är det bästa. Samma sak gäller för hur du tränar. Kanske är inte gym din grej, men testa cirkelträning med barnen, cykla, simma, plocka svamp, spela brännboll – allt gills, bara du rör på dig.

– Idag finns så oerhört mycket att välja mellan och vi exponeras för hur ”alla” gör svenska klassiker och glatt springer en helmara. Det slår lätt över i prestationsångest. Vi är gjorda för aktivitet, men det är viktigt att du väljer en lustfylld aktivitet som också skänker välmående och glädje.

Äggstra välplanerat

En av hemligheterna för att lyckas må bättre, är planering. Både gällande kost och motion. Trots att Jennifer jobbar heltid i branschen, bokar hon alltid in egna pass och förbereder gärna måltider.

– Likaväl som jag bokar möten, bestämmer jag tider där jag tränar för egen del. För att undvika att äta av känslomässiga anledningar vill jag snabbt kunna få i mig goda nyttigheter. Återigen är ägg den bästa rekommendation på råvara jag kan ge. Ägg innehåller allt utom C-vitamin. Skala en apelsin och låt äggfantasin flöda. Kokt, stekt, omelett, äggröra, pannkaka, i gröten, i smoothien – ägg är supermat!